Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, May 09, 2010

I will always love you... Happy Mother's Day.

My mother and I at the London Eye, London last year.



My Mother

Who fed me from her gentle breast


And hushed me in her arms to rest,

And on my cheek sweet kisses prest?

My mother.

When sleep forsook my open eye,

Who was it sung sweet lullaby

And rocked me that I should not cry?

My mother.

Who sat and watched my infant head

When sleeping in my cradle bed,

And tears of sweet affection shed?

My mother.

When pain and sickness made me cry,

Who gazed upon my heavy eye

And wept, for fear that I should die?

My mother.

Who ran to help me when I fell

And would some pretty story tell,

Or kiss the part to make it well?

My mother.

Who taught my infant lips to pray,

To love God's holy word and day,

And walk in wisdom's pleasant way?

My mother.

And can I ever cease to be

Affectionate and kind to thee

Who wast so very kind to me,-

My mother

Oh no, the thought I cannot bear;

And if God please my life to spare

I hope I shall reward thy care,

My mother.

When thou art feeble, old and gray,

My healthy arm shall be thy stay,

And I will soothe thy pains away,

My mother

Ans when I see thee hang thy head,

'Twill be my turn to watch thy bed,

And tears of sweet affection shed,-

My mother.

 
During my degree convocation, 4 years ago.


Thursday, May 06, 2010

engkabang


Adakah anda tahu apakah benda ini? Benda ke? Hehe. Entahla... Special. Hanya di Sarawak. Tempat lain takleh dapat. Orang semenanjung mesti tak penah tengok kan? Oklah, aku bagitau. Inilah dia ENGKABANG! "Butter Sarawak".

Pernah dengar? Para guru di Sarawak agak familliar dengan nama engkabang ni. Kerana 'engkabang.net' la kan... Website rujukan guru-guru di Sarawak. Hehehe.. Tapi ni bukan website. Ia sejenis makanan yang berasal dari buah engkabang. Juga buah yang hanya terdapat di Sarawak. Buah engkabang itu tadi ditumbuk halus kemudian dibuat bentuk sedemikian rupa dan diletakkan di dalam buluh. Cara nak buatnya pun agak payah dan disebabkan itulah engkabang ini jarang sangat nak dijumpai. Sebab jarang jumpa, nak beli pun takda harapan la..

Macam mana pulak cara nak makan? Caranya, tenyeh-tenyehkan engkabang ini ke atas nasi yang masih panas. Hasilnya, nasi anda akan menjadi lebih sedap seperti disapu dengan mentega.Unikkan?? Engkabang yang aku pegang ni diberi oleh Cikgu Josephine (dia pun dapat sebab ada orang yang beri) semalam untuk jamuan makan tengah hari di sekolah sempena dengan kedatangan nazir ko-kurikulum ke sekolah. Nazir datang, kenalah jamu yang istimewa. So, benda baru yang aku jumpa semalam, ENGKABANG.

Monday, May 03, 2010

budak-budak mayuh alasan!

*mayuh bererti banyak dalam bahasa Iban.


Kelas Tahun 3

Cikgu: Jacky, dah siap belum pembetulan Sains?

Jacky: (Dengan selambanya dia menjawab).. Belum, cikgu. Takda buku...

Cikgu: Dah bulan berapa dah ni, masih tak ada buku lagi? Dah berapa banyak pembetulan ujian kamu tak buat!!! (marah giler!!!)

Tiba-tiba kedengaran suara di belakang...

Angela: Jacky tidak mahu beli buku, cikgu. Dia tak nak buat kerja rumah....

Jacky: (menjeling Angela...)

Cikgu: Siap kamu Jacky! (kemarahan membuak-buak, tapi cuba bersabar). Baik... Cikgu bagi buku, kamu siapkan kerja dari awal tahun yang masih kamu belum buat. (padan muka ko!)




Kelas Tahun 4


Cikgu: Ha! Kamu  lagi Douglas! Mana pembetulan ujian Sains minggu lepas?

Douglas: Tinggal, cikgu.

Cikgu: Tinggal ke.... atau kamu memang tak buat? Kamu jangan nak tipu cikgu.... Cakap betul-betul, siap ke tidak?

Douglas: (sambil tersengih-sengih menjawab...) Tak, cikgu.

Cikgu: OOOOO... Pandai nak tipu cikgu ye.... Kamu jangan ingat cikgu tak tau yang kamu takda buku... Suka sangat hilang buku, tak pandai langsung jaga barang. Lepas ni kalau kamu hilangkan buku yang cikgu bagi, jaga kamu! Cikgu pulas telinga tu sampai putus!


Kesimpulannya, dah tak sanggup dengar macam-macam alasan berkaitan buku, aku bagi free je la buku kat diorang ni. Buatlah korang pembetulan kertas Sains aku, ulang 3 kali!!!! Tu belum lagi aku sakit jiwa ajar topik "Measurements". Arggghhhh!!!!

Sunday, May 02, 2010

gangguan seksual

Korang ada baca surat khabar Mingguan Malaysia hari ini? Ada satu artikel berkaitan gangguan seksual di dalam pengangkutan awam. Kawan kepada penulis tu naik komuter yang sangat sesak ke Mid Valley. Semasa di dalam komuter itulah kawan dia digesel oleh seorang lelaki daripada belakang. Lelaki tu keluarkan 'barang' dia dan geselkan pada badan kawan tu. Bayangkan dalam komuter? Ambil kesempatanlah sebab orang lain tak nampak. Betul-betul gila punya lelaki. Seronok ke buat macam tu?

Itu satu hal. Aku ingat cerita kawan aku yang seorang ni. Dia penah terkena lebih kurang macam tu jugak, tapi bukan dalam tren, komuter, LRT atau monorail tapi di dalam bas di KL. Dah lama la benda ni berlaku, zaman dia study dulu. Dia cerita yang dia naik bas yang sesak, tapi masih dapat duduk di sebuah tempat duduk yang di tepi laluan tu. Bas penuh sesak, jadi ramailah yang berdiri. So, ada seorang lelaki ni yang berdiri dekat tempat kawan aku ni duduk. Apa dia buat nak tau? Dia menggeselkan 'barang' dia yang sedang mengeras dalam seluar dia tu kat peha kawan aku tu. Dari kiri ke kanan. Maklumlah tempat duduk dalam bas tu tinggi, jadi memang sedang elok je paras peha kawan aku tu dengan 'barang' dia. Memang gila seks betul la... Ni mesti kerja orang asing la ni. Kebanyakannya la... Huh! Tempat sunyi boleh kena rogol. Tempat sesak plak boleh dapat 'touch n go'.

Jadi, bila KTM buat tren khas untuk wanita baru-baru ni, aku sangat-sangat bersetuju. Sebab nak mengelakkan benda-benda macam ni la.. Nak elakkan diri kami wanita ni daripada diganggu secara seksual oleh orang lelaki yang terdesak dan suka mengambil kesempatan di tempat-tempat awam. Aku biasa sangat naik komuter bila nak ke KL. Memang terlalu sesak bila waktu puncak. Sampai tersepit kat celah-celah ketiak orang lelaki. Kadang-kadang risau juga tak pasal-pasal dapat sexual harassment. Pernah jugak aku naik komuter bertiga dengan adik-adik aku. Tapi sebab terlalu sesak dan berebut-rebut, terpaksa lepaskan sorang adik aku naik dulu. Kami berdua menyusul selepas tu. Kesian jugak tengok dia tersepit di kalangan orang lelaki. Tapi nak buat macam mana... Dengan adanya gerabak khas ni, aku harap keselamatan kami yang wanita ni akan lebih terjamin.

Bila bercakap tentang ni, aku teringat waktu aku sekolah rendah dulu, darjah 6, naik bas sorang-sorang pegi dan balik dari tuisyen. Suatu hari ni aku nak balik ke rumah la, dalam bas ada seorang lelaki yang dah agak berumur duduk sebelah aku. Aku ni duduk tepi tingkap, jadi dia duduk la sebelah tu. Bila bas dah gerak, aku terasa ada jari yang cucuk-cucuk badan aku. Aku tengok la pakcik tu. Dia duduk selamba je berpeluk tubuh. Bila aku berpaling ke arah lain, aku rasa lagi badan aku kena cucuk. Aku dapat rasakan yang mesti tangan pakcik tu sentuh aku. Aku tak sedap hati, dah la budak-budak lagi time tu, tapi nasib baik la fikiran ni bijak. Aku terus bangun dan duduk kat tempat duduk yang betul-betul belakang driver bas. Hahaha. Sejak daripada tu, bila naik bas, tempat first yang aku aim mesti yang belakang driver. Itu yang paling selamat. Apa-apa jadi aku boleh cakap terus kat driver. Dan satu lagi, aku tak akan duduk di tepi tingkap.

Enough!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...