Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers
pregnancy

Sunday, May 02, 2010

gangguan seksual

Korang ada baca surat khabar Mingguan Malaysia hari ini? Ada satu artikel berkaitan gangguan seksual di dalam pengangkutan awam. Kawan kepada penulis tu naik komuter yang sangat sesak ke Mid Valley. Semasa di dalam komuter itulah kawan dia digesel oleh seorang lelaki daripada belakang. Lelaki tu keluarkan 'barang' dia dan geselkan pada badan kawan tu. Bayangkan dalam komuter? Ambil kesempatanlah sebab orang lain tak nampak. Betul-betul gila punya lelaki. Seronok ke buat macam tu?

Itu satu hal. Aku ingat cerita kawan aku yang seorang ni. Dia penah terkena lebih kurang macam tu jugak, tapi bukan dalam tren, komuter, LRT atau monorail tapi di dalam bas di KL. Dah lama la benda ni berlaku, zaman dia study dulu. Dia cerita yang dia naik bas yang sesak, tapi masih dapat duduk di sebuah tempat duduk yang di tepi laluan tu. Bas penuh sesak, jadi ramailah yang berdiri. So, ada seorang lelaki ni yang berdiri dekat tempat kawan aku ni duduk. Apa dia buat nak tau? Dia menggeselkan 'barang' dia yang sedang mengeras dalam seluar dia tu kat peha kawan aku tu. Dari kiri ke kanan. Maklumlah tempat duduk dalam bas tu tinggi, jadi memang sedang elok je paras peha kawan aku tu dengan 'barang' dia. Memang gila seks betul la... Ni mesti kerja orang asing la ni. Kebanyakannya la... Huh! Tempat sunyi boleh kena rogol. Tempat sesak plak boleh dapat 'touch n go'.

Jadi, bila KTM buat tren khas untuk wanita baru-baru ni, aku sangat-sangat bersetuju. Sebab nak mengelakkan benda-benda macam ni la.. Nak elakkan diri kami wanita ni daripada diganggu secara seksual oleh orang lelaki yang terdesak dan suka mengambil kesempatan di tempat-tempat awam. Aku biasa sangat naik komuter bila nak ke KL. Memang terlalu sesak bila waktu puncak. Sampai tersepit kat celah-celah ketiak orang lelaki. Kadang-kadang risau juga tak pasal-pasal dapat sexual harassment. Pernah jugak aku naik komuter bertiga dengan adik-adik aku. Tapi sebab terlalu sesak dan berebut-rebut, terpaksa lepaskan sorang adik aku naik dulu. Kami berdua menyusul selepas tu. Kesian jugak tengok dia tersepit di kalangan orang lelaki. Tapi nak buat macam mana... Dengan adanya gerabak khas ni, aku harap keselamatan kami yang wanita ni akan lebih terjamin.

Bila bercakap tentang ni, aku teringat waktu aku sekolah rendah dulu, darjah 6, naik bas sorang-sorang pegi dan balik dari tuisyen. Suatu hari ni aku nak balik ke rumah la, dalam bas ada seorang lelaki yang dah agak berumur duduk sebelah aku. Aku ni duduk tepi tingkap, jadi dia duduk la sebelah tu. Bila bas dah gerak, aku terasa ada jari yang cucuk-cucuk badan aku. Aku tengok la pakcik tu. Dia duduk selamba je berpeluk tubuh. Bila aku berpaling ke arah lain, aku rasa lagi badan aku kena cucuk. Aku dapat rasakan yang mesti tangan pakcik tu sentuh aku. Aku tak sedap hati, dah la budak-budak lagi time tu, tapi nasib baik la fikiran ni bijak. Aku terus bangun dan duduk kat tempat duduk yang betul-betul belakang driver bas. Hahaha. Sejak daripada tu, bila naik bas, tempat first yang aku aim mesti yang belakang driver. Itu yang paling selamat. Apa-apa jadi aku boleh cakap terus kat driver. Dan satu lagi, aku tak akan duduk di tepi tingkap.

Enough!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...