Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers
pregnancy

Thursday, May 06, 2010

engkabang


Adakah anda tahu apakah benda ini? Benda ke? Hehe. Entahla... Special. Hanya di Sarawak. Tempat lain takleh dapat. Orang semenanjung mesti tak penah tengok kan? Oklah, aku bagitau. Inilah dia ENGKABANG! "Butter Sarawak".

Pernah dengar? Para guru di Sarawak agak familliar dengan nama engkabang ni. Kerana 'engkabang.net' la kan... Website rujukan guru-guru di Sarawak. Hehehe.. Tapi ni bukan website. Ia sejenis makanan yang berasal dari buah engkabang. Juga buah yang hanya terdapat di Sarawak. Buah engkabang itu tadi ditumbuk halus kemudian dibuat bentuk sedemikian rupa dan diletakkan di dalam buluh. Cara nak buatnya pun agak payah dan disebabkan itulah engkabang ini jarang sangat nak dijumpai. Sebab jarang jumpa, nak beli pun takda harapan la..

Macam mana pulak cara nak makan? Caranya, tenyeh-tenyehkan engkabang ini ke atas nasi yang masih panas. Hasilnya, nasi anda akan menjadi lebih sedap seperti disapu dengan mentega.Unikkan?? Engkabang yang aku pegang ni diberi oleh Cikgu Josephine (dia pun dapat sebab ada orang yang beri) semalam untuk jamuan makan tengah hari di sekolah sempena dengan kedatangan nazir ko-kurikulum ke sekolah. Nazir datang, kenalah jamu yang istimewa. So, benda baru yang aku jumpa semalam, ENGKABANG.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...