Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers
pregnancy

Thursday, July 08, 2010

Spongebob itu keju!

Pada suatu hari di dalam kelas Sains Tahun 3, cikgu masuk ke topic baru iaitu “Absorption”. Cikgu menerangkan makna perkataan absorption dalam Bahasa Melayu iaitu ‘penyerapan’. Sampai ke satu tahap, murid-murid diperkenalkan kepada istilah “absorbent” dan “non-absorbent”. Kemudian, sampai pula kepada perkataan “sponge”. Ikuti kisah benar ini..



Cikgu: What is sponge? (sejurus bertanya, berebut-rebut murid yang menjawab)

Murid-murid: Saya tau, cikgu. Span!

Cikgu: Very good… (cikgu pun menyambung pertanyaan). Kamu semua selalu tak tengok kartun Spongebob?

Murid-murid: Selalu ,cikgu. (seorang murid menambah lagi…) Yang kawan dia bintang tu kan cikgu?

Cikgu: Patrick tu bukan bintang la… Ok2.. Takpe.. Kamu tau tak Spongebob tu sebenarnya apa?

Dengan confidentnya seorang murid menjawab, “Spongebob tu keju!!!!”. Hahahahahhahaha… Kat situ jugak aku gelak. Murid-murid yang lain pun pelik.

Cikgu: Hey, Spongebob tu bukan keju tau…!!! Kenapa kamu kata dia keju?


Murid yang confident tadi menjawab, “Sebab saya tengok dia memang macam keju!”.




Kesimpulannya, aku berharap murid-murid dapatlah kaitkan perkataan “sponge” itu dalam “Spongebob” walaupun hakikat sebenarnya Spongebob itu bukanlah span yang macam di dapur kita tu.. Ia adalah sejenis hidupan di laut yang dipanggil 'sea sponge', walaupun dalam kartun tu dia menyerupai 'kitchen sponge'. Rupa-rupanya selama ni mereka semua menganggap bahawa SPONGEBOB ITU KEJU. Aku yakin ramai kanak-kanak di luar sana pun beranggapan begitu… Lawak2… Hahahahaha… At least aku dah memperbetulkan tanggapan mereka yang salah selama ini.. Hehe.

2 comments:

Anonymous said...

^0^ Cigu Spongebob tu nmpk mcm keju ker cigu?

Hazilah Aini said...

bukan cikgu yg kata.. bdk2 yg kata camtu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...