Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers
pregnancy

Friday, February 25, 2011

contact lenses

Aku dan contact lens sudah tidak dapat dipisahkan. Kami sudah bersama sejak dari tahun 2001. Sudah 10 tahun tuu.. Aku teringat lagi pada waktu tu, aku tak suka pakai spek sbb mengganggu bentuk tudung dan muka berubah jadi lain. Jadi, aku jarang pakai spek sbb power tak tinggi, bila waktu kuliah je aku pakai itupun bila duduk kat blkg sbb tak berapa nak nampak.

Lama kelamaan, power yg pada awalnya 50 naik jadi 100 sbb jarang pakai spek dan suka memaksa mata fokus walaupun mata tu dah kureng. Aku buat keputusan nak pakai contact lens walaupun pada waktu tu contact lens blom popular macam skrg ni. Pasa awalnya aku bertanya dengan sorang rakan sekelas yg turut memakai sontact lens. Seterusnya aku pergi ke kedai dan membeli contact lens buat pertama kalinya. Disebabkan blom ada pengalaman memakai contact lens, aku telah diajar oleh optometrist di situ cara2 memakai dan menanggalkan contact lens dengan betul seterusnya cara2 mencuci dan penyimpanannya.

Aku sedar kos memakai contact lens tak murah seperti spek. Walaupun spek berharga ratusan ringgit, bisanya lebih 500 ringgit tetapi spek boleh digunakan utk jangka masa yg lama. Bertahun-tahun. Kalau power naik pun, hanya perlu tukar kanta je. Spek takde cara penjagaan yg khusus. Berbanding dengan contact lens, kita perlu menukarnya setiap bulan sekiranya kita menggunakan contact lens yg bertahan hanya sebulan. Kita perlukan cecair khas (solution) utk mencuci dan menyimpannya. Solution pun bukannya murah. Memang kosnya lebih tinggi berbanding spek tetapi ianya sangat berbaloi. Kelebihan memakai contact lens ialah, penglihatan kita seperti normal, tiada blind spot seperti ketika memakai spek. Maka, power kita susah nak naik. Contact lens juga lebih sesuai utk orang yg aktif seperti bersukan dan sebagainya. Tiada halangan nak bersukan berbanding dengan memakai spek yg menghadkan aktiviti kita. Kita bebas seperti manusia lain yg mempunyai penglihatan yg normal.

Itu kisah 10 tahun dulu. Ketika awal2 dan terkial-kial nak memakai contact lens. Alah bisa, tegal biasa. 10 tahun dah berlalu, aku sekarang ni expert dengan penggunaan contact lens. Tanpa melihat cermin, dengan mudah aku boleh memakai dan menanggalkan contact lens. Zaman pun turut berubah, kalau dulu tak banyak contact lens yg berwarna, sekarang ni berlambak contact lens yg berwarna. Siap ada macam2 design. Sesuai utk orang yg suka bergaya dan menjaga penampilan diri. Kita hanya perlu pandai pilih jenama dan harga yg sesuai dengan kehendak kita. Harga contact lens pun dah murah sekarang ni. Begitu jugak solution, dah banyak pilihan yg ada. Waktu aku mula2 pakai contact lens dulu, aku diperkenalkan dengan contact lens jenama Bausch & Lomb dan solution RENU Bausch & Lomb. Sehingga ke arini, aku masih setia menggunakan jenama yg sama utk solution manakala contact lens juga dari Bausch &Lomb iaitu SoftLens. Aku dah cuba macam2 jenama, tetapi aku selesa dan sukakan kualiti pada Bausch & Lomb. Jenama lain yg aku penah cuba selalunya tidak berapa selesa bila dipakai, kering dan mudah terkoyak bila dicuci dengan kasar. That's why I will always stick to SofLens.

Jadi, kepada sesiapa yg berminat utk memakai contact lens, silakan. Tapi pastikan anda menjaga kebersihan ketika mengendalikan contact lens dan mengamalkan penjagaan dan penyimpanan yg betul dan bersih. Jika anda seorang yg malas, tak perlu risau, guna saja daily contact lenses. Dah pakai, terus buang. Esoknya guna yg baru. Tak perlu nak cuci dan simpan. Ok? Senang kan? Tapi jgn plak tinggalkan trus cermin mata anda. Cermin mata masih perlu ada kerana contact lens tidak elok dipakai terlalu lama. Berilah peluang kepada mata kita utk bernafas. So, elakkan memakai contact lens melebihi 8 jam sehari. Insyaallah jika semua ini diberi perhatian, kita tak perlu risau mata kita mendapat jangkitan ataupun menjadi buta. Kalau ada duit lebih lagi, buat rawatan laser je mata tu. Terus jadi nomal semula.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...