Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers
pregnancy

Friday, April 01, 2011

alahai anai2...

Hampir sebulan aku menyepi. Takde mood nak menaip sebab mood bercuti melampaui segalanya. Hehe. Selama bercuti seminggu di semenanjung, banyak perkara pernting yang telah diselesaikan. Alhamdulillah.. Walaupun masa sangatlah terbatas. Bayangkan, dalam 9 hari bercuti, 7 hari tu memang aku tak lekat duduk kat rumah, ada saja tempat tujuannya.

Perkara pertama yang wajib dilaksanakan setiap kali balik bercuti ke semenanjung ialah menjenguk rumah di Puchong. Ingatkan balik kali ni takde la nak kemas2 rumah tu sangat, sebab cuti bulan Februari aritu dah kemas betul2. Tapi, lain yang dirancang, lain yang menimpa. Alangkah terkejutnya aku bila aku bukak bilik di sebelah dapur yang menempatkan barang2 hadiah perkahwinan kami yang masih di dalam kotak. ANAI-ANAI telah bermaharajalela kat situ. Tak kusangka rumah batu pun boleh mengalami keadaan yang sebegitu teruk. Dah la aku ni takde persediaan, taktau nak buat ape tapi mujurlah mak aku ada skali. Pukul 8 malam terus keluar ke kedai berdekatan beli Baygon. Puaslah pulak aku kena mengangkat kotak satu per satu. Bahagian kotak yang bersentuhan dengan lantai semuanya habis dimakan anai-anai. Pinggan-mangkuk dalam kotak yang dimakan anai2 abis diselaputi tanah akibat sarang anai2. Kotor giler! Sebuah album gambar hadiah perkahwinan telah abis terkorban. Seluruh bilik berpasir. Bukan tu saje, bila aku check kat dalam bilik air di bahagian dapur, siling pun dipanjat anai2! Tak guna punya anai2!!!!! Dahlah suami aku tak dapat dihubungi kerana kat tengah laut, aku pun taktau nak buat ape. Ape yang aku dapat buat ialah bersihkan semua sarang, buang kotak2 yang telah rosak dimakan anai2, selamatkan barang2 dan letak di tempat yang lebih tinggi dan tidak bersentuhan dengan lantai. Kemudian aku spray seluruh bilik tu termasuk toilet dengan 2 botol Baygon. Harap2 bila aku balik bulan ni, takde lagi anai2 berkuasa. Kat sini aku letak gambar2 bilik dan barang2 yang telah rosak dikerjakan anai2, tapi gambar2 ni semua setelah aku kemas bilik tu. Masa keadaan teruk tu terlupa nak snap gambar, sebab terlampau serabut tengok keadaan yang tak diduga. Harap2 Blogger kat sini boleh bantu beri tips menghapuskan anai2 di rumah batu tanpa perlu melibatkan kos yang mahal, tidak merosakkan rumah, mudah dan mampu dilakukan oleh seorang wanita. Maklumlah saya hanya sebatang kara sekarang ni.. Hehehe. Takut2 nanti roboh plak rumah kami tu akibat anai2 yg durjana tu. Sekian, terima kasih..


Album gambar yang dah terkorban. Nak buang pun sayang, so letak je kat luar rumah. Huhu.

Antara set pinggan-mangkuk yang kotor akibat kotaknya telah habis hancur dimakan anai-anai.

Bahagian tepi2 dinding menjadi laluan serangga jahanam tu.

Tengok ni! Dinding ni pun diorang panjat. Skit lagi langsir pun nak menjadi mangsa.

Ni ok dah ni, sebab aku dah buang semua tanah2. Tinggal kesan2 jenayah je..

Terpaksa susun barang2 atas tangga.

Yang ni plak bahagian siling dalam toilet. Tension betul tengok sarang2 tu. Aku nak bukak lubang tu pun takut!

Sila beri tips jika anda kesian dengan nasib malang rumah kami ni. Huhu.

2 comments:

AZIZAN & HAFIZAH said...

baygon je tahan ke?
takut nanti datang balik...

kena beli racun anai2...warna die putih susu...memang busuk....kena sembur la kat sarang die....

tak mahal pun....20-30 ringgit je....

Ted said...

baygon bagus tuk anai2.. haz beli racun yang air tu, takpun panggil org sembur masuk dalam siling. sepatutnya masa wat rumah kene sembur dlu. Tapi takpe, suh org sembur la, n pastikan haz tgk dorang sembur, biar basah rumah takpe..n selalu suh org cek, jangan bagi almari atau pepe je melekat kat dinding. n pastikan kat luar rumahpun haz sembur gak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...