Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, April 17, 2011

pokok naga unik

Unik!

Gambar pokok naga ni aku ambil sendiri dekat tiang rumah warden sekolah. Cuba korang perhatikan betul2 gambar ni. Adakah pokok ni ditanam di atas tanah? Tidak sama sekali. Ianya melekat pada dinding papan rumah tersebut dan akarnya merayap ke serata dinding pada papan dan juga tiang. Sangat unik.

Biasanya aku tengok orang tanam pokok naga ni mesti atas tanah pastu kena letak banyak baja barulah pokok ni subur dan mengeluarkan buahnya. Tapi aku pelik bila tengok pokok ni. Dahlah bukan kat atas tanah, baja lagi la jauh... Tapi dia boleh hidup subur. Kalau tak subur takkan lah boleh keluarkan bunga.

Yang nampak kat dalam gambar ni hanya satu je bunga yang dah layu. Tapi ada 4 lagi putik bunga yang masih kecil kalau mata korang hebatlah dapat tengok yang kecil2 kat hujung dahan yang lain tu. Lepas ni aku nak tunggu pokok ni berbuah pulak. Kalau buah dia menjadi, memang hebatlah. Bolehlah aku nak cerita kat mak dan uwan (nenek) aku. Hehe. Uwan aku tanam pokok ni punyalah bertahun, siap letak banyak2 baja tahi ayam tapi masih jugak payah nak merasa buahnya. Nasib... nasib...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...