Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers
pregnancy

Sunday, April 10, 2011

mulakan hari anda dengan bijirin sarapan

Sekarang ni belum lagi waktu sarapan, tapi aku nak bercerita pasal sarapan. Sebabnya, aku tengah online ni sambil makan Jacob's Sunlife Chocolate Flavoured yang sepatutnya dimakan untuk sarapan, tapi aku hentam je buat makan malam. Hehe.

Untuk pengetahuan anda semua, sarapan aku setiap hari sudah semestinya bijirin sarapan Nestle Cornflakes. Sejak dari kecil mak aku dah didik aku serta adik-beradik yang lain untuk bersarapan dengan bijirin/cereals. Terpulanglah bijirin apa pun, ada adik2 aku makan Coco Crunch tapi aku suka yang tak manis sebab aku makan dengan air milo. Kalau Coco Crunch, padanan yang terbaik adalah susu. Kenapa perlu sarapan dengan bijirin?
Ini yang aku suka. Tak manis dan sedap dicampur dengan milo ataupun susu.  Image source: Google

Bijirin ni sangat banyak khasiatnya. Pelbagai zat dan vitamin ada dalam bijirin. Bila dimakan bersama susu, maka lebih banyaklah zat yang diperolehi melalui sarapan. Bijirin juga kurang kolestrol. Korang bayangkan kalau korang bersarapan dengan mee goreng or nasi lemak, banyak kolestrol dan lemak yang korang ambil di waktu pagi, seterusnya boleh menyebabkan otak jadi lembab untuk berfikir dan bekerja.

Bagi aku, zaman kanak-kanaklah penting kepada ibu bapa untuk menjaga pemakanan anak-anak. Pada masa ini sel-sel otak sedang giat berkembang, maka dengan pemakanan yang betul, ia membantu proses perkembangan otak ke tahap yang optimum. Jika tiada kawalan dari segi pemakanan, maka tidak hairanlah jika kemampuan otak anak itu tidak berada pada tahap yang sepatutnya. Contohnya, cuba mak bapak bagi anak-anak makan maggi dari kecik, tengoklah bila anak tu besar nanti mereka jadi macam mana. Adakah boleh menjadi bijak dalam pelajaran? Aku yakin tidak.

Aku masih ingat macam mana mak aku kawal pemakanan kami adik-beradik sewaktu kami masih bersekolah terutama semasa si sekolah rendah. Jangan haraplah kami ni dapat makan maggi kat rumah. Kat rumah memang takda simpan stok maggi. Tak penah jugak mak belikan kami jajan2 macam Twisties, Double Deckers dan sewaktu dengannya. Kami nak beli pun susah sebab mak bagi duit belanja setiap hari cukup2 je untuk makan di kantin sekolah. Memang tak cukup duit nak beli ais krim dan lain2. Tapi kami kadang2 degil jugak, beli jugak makanan tak berkhasiat tu bila balik sekolah, tapi kena makan sebelum sampai rumah sebab takut dimarahi oleh mak. Itupun tak selalu, jarang sangat sebab takut mak dapat tahu.

Macam itulah strictnya mak jaga pemakanan aku dan adik-adik. Setiap pagi mesti minum milo sebelum pegi sekolah. Kalau tak sempat sangat, mak bagi coklat Cadbury yang kecik2 tu untuk ganti sarapan. Bukankah coklat tu sangat baik untuk otak? Yup. Pastu kami memang digalakkan minum susu segar. Mak selalu cakap, orang yang kurang minum susu, dalam kelas nanti akan kurang penumpuan. Berkat ketegasan mak aku ni, kami adik-beradik cemerlang setiap kali peperiksaan sehinggalah sekarang pun. Aku bangga dengan apa yang mak aku telah buat. Bila aku ada anak nanti, aku nak ikut cara mak aku ni.

Image source: Google

Berbalik kepasa Corn Flakes tadi, sehinggalah aku dewasa umur dah nak masuk 28 tahun pun, aku masih amalkan. Payah nak lupakan cereals ni. Tinggallah kat ceruk mana pun, aku mesti pastikan stok Corn Flakes mesti ada berkotak-kotak. Macam tu jugak aku tengok adik-adik aku yang lain. Walaupun masing-masing dah hidup sendiri, aku tengok semua masih ikut apa yang mak aku penah ajar, mesti ambil sarapan (milo+cereals). At least minum milo kalau tak sempat pun.. Tak sempat nak bancuh, standby banyak2 air kotak milo. Mesti kena ada tenaga di waktu pagi, lebih2 lagi jika kita ni masih belajar. Ingat tu, tak ambil sarapan, bererti takda tenaga. Maka kuranglah oksigen disalurkan ke otak maka otak mejadi lembap dan malas berfikir.

Ingat tu pelajar2 atau adik2 sekalian, mesti bersarapan. Dan jaga pemakanan. Ingat, pemakanan kita tu mempengaruhi perkembangan otak kita. Kalau nak jadi pandai, jauhilah maggi dan segala jajan2 dan makanan yang ada MSG/ajinomoto. Buat yang nak ambil peperiksaan penting, makananlah paling perlu dititik beratkan. Jangan makan yang bukan2. Kalau rasa nak lembab belajar, takpe, makanlah... Siapa yang susah nanti? Haaa.. Jawablah sendiri.


p/s: Milo tu minuman kegemaran aku. Hehe. Husband pun dah paham sangat dah, kalau suruh dia beli air, takyah sebut pun air ape, sudah semestinya milo.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...