Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers
pregnancy

Saturday, January 22, 2011

pasal kereta lagi

Ada cikgu kat sekolah tengah bersedih sebab teringatkan kereta lama dia, kancil yang telah dijual untuk membeli Alza. Sape tak sedih, kereta yang telah lama berjasa, si suami tetap nak jual jugak, so sekarang dia nak beli semula kereta dia tu. Macam2...

Kat sekolah aku tahun lepas, 5 orang tukar kereta baru. Sorang tukar dari kancil ke Exora, sorang dari Kenari ke Persona, sorang dari Hyundai Matrix ke Toyota Hilux dan aku berdua dengan cikgu kat atas tadi beli Alza. Teringat plak macam mana aku pegi kedai Perodua masa nak beli NCJ 7909 aku tu. Hehe.Ni yang nak tulis ni. Nanti mugkin dah hilang ingatan, so kat sinilah ibarat diari aku.

Ianya bermula pada cuti sekolah bulan 3 di mana aku buat keputusan nak beli kereta, sebab bila difikirkan, tahun 2010 memang sangat sibuk dan memerlukan sebuah kereta untuk segala urusan. Tak larat dah nak pakai kancil mak tu lagipun adik nak guna pegi sekolah. So, setelah fikir dan berbincang baik buruk dengan tunang (dah jadi suami pun..), pada suatu pagi aku cakap dengan mak aku. "Mak, akak nak beli kereta. Jom kita pegi Perodua." Mestila kena angkut mak aku skali sebab dia berpengalaman dalam hal ni. Adik aku si Saza pun ikut tapi menghasut aku pegi Honda angkut Honda City. Huhu. Tapi aku tak layan, dalam fikiran memang dah ada aim.

Masuk je Perodua, aku cakap aku nak survey kereta. Maka datanglah sorang mamat bernama Fazly melayan aku. Citer itu ini pasal Alza, pasal payment dan dokumen yang perlu ada, then aku pun cakap, "Oklah, tengoklah esok ke saya datang lagi. Nak balik pikir dan bincang dengan tunang dulu." Nasib baik tunang aku dapat dihubungi time tu. Balik umah je terus bincang dengan dia nak warna ape. Kalau ikutkan aku ni, memang berkenan kat hitam je. Tak abis2 dengan hitam. Senang nampak kotor cik abang aku cakap. Haha. Tapi bila dah bincang2, warna putih la baru sporty skit, lagipun memang nak amik Advance Version.

Esoknya pegi semula ke Perodua bawak salinan slip gaji dan duit down payment. Datang2 je terus cakap, "Saya nak jumpe dengan Encik Fazly. Saya jadi nak beli Alza." Cepat je si Fazly uruskan isi borang2 tu sume. Aku cakap Alza Advance Version warna putih then bayar duit tempahan. Dia kata cuti sekolah bulan 6 tu memang dapat kereta. Simple and easy. Tak sampai seminggu loan dah lulus and Fazly call aku untuk pilih nombor plat. Aku punye la buat senarai 5 nombor bagi kat mak sebab aku dah balik Sarawak. Nombor2 cantik top 5 yang aku nak sume orang dah book. So terpaksa la amik nombor yang lain. Akhirnya, aku pilih 7909 dengan bayaran bape ratus pun aku tak ingat dah, sumenyer mak yang tolong uruskan.

Bila balik cuti bulan 6 tu, seminggu cuti takde gak khabar berita pasal kereta. Last2 minggu terakhir tu aku call si Fazly bgtau yang aku dah nak abis cuti dah, so bila kereta nak sampai? Esoknya dia bgtau kereta dalam perjalanan. Sehari lepas tu dia call aku untuk datang amik kereta. Dapat lenjan kereta dalam 6 hari, pastu kena balik ke Sarawak. Kereta ditinggalkan kat mak, dan dah ajar mak pasal selok belok Alza. Kami sume dah biasa drive auto, so takde masalah la cuma Alza ni guna pedal break je.. Takde hand break. Dan pesan jugak kat mak supaya ajar cik abang aku skit bila dia balik nak amik kereta nanti sebab dia tak penah bawak auto. Penah la aku ajar dia bawak kancil mak aku tu, itu pun dia tak biasa lagi. Kaki kanan dia tekan minyak, kaki kiri tekan break. Ada ke camtu? Hehe.

Bulan 7 bila cik abang balik, dia datang umah dengan member untuk amik kereta. Tinggal kereta dengan mak pun bukan ada sape2 guna, so bila cik abang dah balik, serah kat dia la untuk jaga memandangkan aku kat Sarawak ni. Mujur mak aku kata tak payah nak ajar sangat, cik abang aku try bawak slow2 la mula2 tu. Risau jugak aku ni sebab dia tak biasa. Tapi bila aku balik bulan puasa, cik abang datang amik kat airport. Naik2 je kereta, mak aiiii laju dia bawak. Dah terer rupanyer. Hehe.

Tapi aku ni cerewet skit. Bukan skit, tapi banyak. Hehe. Sebelum balik memang pesan cukup2 la supaya jaga kereta baik2. Bila dia drive, kalau dia tak neutralkan gear pun, aku mula la bising. Huhu. Parking kereta pun siap pesan jangan bagi berhujan dan berpanas. Cerewet bukan ape, sayang duit oooiii.. Banyak tu aku bayar setiap bulan. Blom lagi duit servis. Sekarang ni dua2 dah takde kat semenanjung, kereta terpaksa dihantar balik ke rumah mak. Serah kat mak dan adik suh jaga. Itupun aku cerewet gak. Hehe. Aku tak bagi adik aku guna bawak pegi sekolah kalau takde tempat parking berbumbung. Pastu siap pesan seminggu skali kena antar basuh dan vacum kat carwash. Sumenye claim bila aku balik kampung.

Nak buat camne.. Aku ni memang cerewet pasal hal2 tertentu... Huhu. Tapi seronok duduk sebelah, ada orang lain tolong drive. :p

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...