Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers
pregnancy

Friday, January 28, 2011

rumah yang selesa itu penting

Kenapa aku tiba-tiba nak bercerita mengenai rumah plak arini? Memandangkan mood nak balik kampung sekarang ni, aku terpikir apa yang membuatkan aku sering terpanggil untuk balik ke kampung walaupun kadang2 aku dah tinggal kat tempat yang seronok dan bebas daripada dikongkong oleh sape2? Yup, betul. Aku suka balik rumah mak aku di Juasseh. Kat mana2 pun aku penah tinggal, sama ada di Melaka, JB, Seremban, Sibu Sarawak ataupun yang paling terbaru, Puchong, Juasseh tetap memanggil-manggil aku untuk balik. Padahal boleh je aku enjoy sakan kat mana2, pergi bercuti ke, bukan ke lebih seronok? Tapi bukan camtu, rumah tu macam ada feel yang sangat menenangkan aku.

Bagi aku, rumah mak aku tu adalah tempat yang paling selesa. Selesa kat sini bukan bermaksud rumah tu besar dan serba lengkap tapi suasana kat rumah tu yang penting. Aku percaya, keruntuhan moral anak2 zaman sekarang semuanya bermula di rumah. Suasana di rumah dan keadaan kat rumah yang tak selesa biasanya akan membuatkan anak2 lebih suka menghabiskan masa di luar bersama kawan2. Bila terlalu banyak masa dihabiskan bersama kawan2 tanpa kawalan, mulalah anak2 lakukan perkara yang  di luar dugaan mak bapak.

Macam mana rumah yang selesa? Bagi aku, apa yang mak aku wujudkan kat rumah tu memang terbaik. Keadaan ruang yang selesa, masing2 ada ruang privasi sendiri dan ruang berkumpul untuk lepak sama2. Bilik kami tu bebas kami nak buat dan hias macam mane pun. Mak aku tak kisah.. Sebab tu dulu aku gantung je poster Cristiano Ronaldo besar gedabak kat bilik. Hehe. Majalah2 takyah cakaplah banyaknyer, termasuk kaset2 dan CD. Bilik aku, aku punye suka la nak letak apa. Bilik adik2 aku lantak diorang ler.. Tapi selalu jugak pegi lepak2 kat bilik diorang.

Selain tu, bilangan meja dan kerusi makan mesti cukup dengan bilangan ahli keluarga supaya kita dapat makan bersama-sama, tidak terasing. Waktu makan tu masa berkualiti untuk berbual dengan ahli keluarga, jadi amalkan makan sama-sama. Kami adik-beradik bila makan sama-sama memang kecoh jadinyer. Dulu2 arwah abah memang beli meja makan bulat dan kerusi yang cukup untuk kami semua. Even kami ada tempat tetap bila duduk makan sama-sama. Waktu makan tu la macam2 perangai boleh kita nampak.

Hiburan kat rumah pun penting, mak bapak kalau nak elakkan anak2 melepak kat luar, wujudkan apa saja hiburan di luar rumah tu di rumah anda, yang bersesuaian ler... Rumah aku takde karaoke pun, takde home theater dan takde jugak Astro tapi yang sangat penting dalam famili kami adalah liputan internet wireless yang laju. Ada internet, benda lain dah tak perlu bagi kami adik-beradik. Jimat bil. Dan jugak PS3 bagi adik2 aku yang lain, cuma aku sorang je buta PS3 dalam rumah tu. Huhu. Bagus jugak PS3 ni aku tengok bila main berdua, merapatkan hubungan antara ahli keluarga.

Perkara lain yang paling bagi aku ialah mak bapak itu sendiri, berusahalah untuk wujudkan suasana ceria dan hubungan yang selesa antara anak2. Janganlah mengongkong anak sehingga melampau sangat sampaikan anak2 rasa tak selesa tinggal di rumah. Anak2 nak bergembira dengan kawan2 sekejap itu boleh, pesan kat diorang jaga diri baik2 je cukuplah, tak perlu nak call/sms banyak kali panggil balik ataupun membebel jika anak2 tu dah cukup dewasa. Mak tak halang kami keluar jumpa kawan2 even balik lewat2 pun, tapi mestilah dia kenal dengan kawan kita tu. Bila anak2 dah ada di rumah, mak bapak jangan membebel secara berlebihan sehinggakan anak2 sakit telinga. Jangan terlalu bersoal jawab dengan anak2 secara kasar dan marah2. Komunikasi secara berhemah la skit kalau nak tegur anak2 pun...

Sentiasalah bergurau senda bila bersama ahli keluarga, bila gembira, hati semua pun senang. Mak aku bukan jenis suka membebel tapi bila tegur tu memang tegas la, maklumlah cikgu.. Tapi sejak masing2 dah dewasa ni, mak lebih macam kawan kami sebenarnya, takda marah2 dah... Selesa sangat nak borak apa2 pun. Aku suka borak2 dengan mak aku, lebih2 lagi hal2 sekolah sebab kami bekerja dalam bidang yang sama, dapat berkongsi pengalaman dan pengetahuan. Kadang2 balik rumah memang borak dgn mak je kat dapur, terlalu banyak benda nak cerita dengan mak.

Apa yang aku cerita kat sini bukan saja terpakai kat rumah mak aku je, tapi jugak di rumah Uwan (nenek) aku. Aku pun selesa dengan suasana kat rumah Uwan termasuklah dengan Uwan aku sendiri. Banyak kasih sayang kat situ yang membuatkan anak2 dan cucu2 suka balik kampung walaupun cuti cuma 2 hari. Aku tengok sekarang ni, husband aku pun sangat selesa dengan Uwan aku. Bila balik kampung je, dia selalu belikan Uwan aku breakfast dan hantar sendiri ke rumah Uwan, kemudian borak2 dengan Uwan, aku tak ikut pun.. Syukurlah, lepas ni bolehlah kami balik ke Juasseh je lepas ni.. Hehe.

1 comment:

Ted said...

tu lah, rumah kat kg la yang plg best. Suasannnaaa tu ptg.hee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...