Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers
pregnancy

Sunday, November 25, 2007

anjing

Nak dijadikan citer, 2 hari lepas, pagi2 la dalam pukul 6 lebih, aku terkejut dengar bunyi sesuatu. Kuat btul bunyi tu, dekat je plak tu dengan bilik aku. Puas aku nak pastikan bunyi ape, kejap2 macam melolong cam bunyi serigala dlm citer kat tv. Kejap2 aku rasa macam bunyi binatang dalam kesakitan, sayu je.. Aku suspek macam2 la sebab kebun belakang umah aku ni memang ada monyet n babi. Tapi babi tak masuk kebun la sebab rumah aku ni dah pagar elok2 keliling, kebun jiran2 memang berleluasa la dia. Monyet takyah cakap la, abis buah betik kat umah ni kena curi. Tapi aku tak penah nampak, mak aku la bgtau or nenek sebelah umah aku ni.



Berbalik pasal bunyi tadi, aku wat tak kisah je, malas nak jenguk ke luar bilik. Tapi tak lama lepas tu, aku dengar dia menyalak. Sah2 la anjing. Heh, sejak bila umah kau ni ada bela anjing? Haha. Yelar, dekat giler bunyi, amau aku pun tak senang duduk. Sedap2 tido dengan aku, trus bangun n dua2 telinga tegak sbb detact binatang lain. Lepas tu bunyi menyalak tu makin jauh n hilang macam tu je. Petang tu aku tanye mak, dengar tak bunyi anjing pagi td? Mak kate tak dengar apepun. Aku pelik gak, bunyi punya kuat, takkan takde orang selain aku yang dengar kot. Nenek sebelah ni pun takkan tak dengar. Bilik aku dengan umah dia tak jauh. Mak aku tak dengar mungkin boleh jadi jugak sebab bilik dah belah lain. Hurmm.. Tak kisahla.



Pukul 5 pagi esoknya, bunyi tu datang lagi. Kat sebelah bilik aku gak. Lagi ganas dari semalam. Ish, anjing sape terlepas ni? Tak cukup makan ke sakit? Aku bleh dengar dia berjalan sepanjang pagar n cuba nak panjat. Last2 biler matahari dah terbit, aku dengar bunyi menyalak kat halaman depan pulak. Dalam hati aku, "ahh sudah, kang tak pasal2 sape kuar umah kena gigit". Tiba2 senyap. Aku citer dengan mak. Mak aku kate anjing, tapi mak aku pun tak sempat nak tengok, dia dah lesap ntah ke mana. Mak pegi check kat pintu pagar, ada kesan dia mencakar nak keluar. Agaknya dah keluar dah kot, maybe dia panjat pintu pagar, sebab dah takde bunyi dah. Boleh ke anjing panjat ek? Ntah..



Petang tu aku keletihan lepas balik kenduri, baring2 nak tido la depan tv. Dah mamai2, sayup2 je ada lagi bunyi anjing menyalak kat belakang umah. Mak aku yang tengah baca surat kabar sebelah aku pun trus pandang aku. Tak jadi aku nak tido. Tak pueh hati macam mana anjing boleh bermalam dalam kawasan umah aku selama 2 hari. Mak aku keluar pegi check pagar kat kebun. Takde ape2. Anjing pun takda nampak, tapi mak aku siap2 bawak kayu la, takut tiba2 kena sergah plak kang. Mane la tau dia dah gila ke sebab lapar sangat. Tak jumpa apepun, lantak ko la anjing. Petang tu aku dengan mak lepak2 berborak kat umah Uwan. Adik aku call tiba2 bgtau anjing tu dah keluar dari persembunyian, tengah pusing2 satu umah tp taknak keluar pdhal gate kitorg dah siap2 bukak. KItorg balik je dah lepas maghrib, takut gak nak keluar kereta, takut anjing gila. Huhu. Abis semua lampu luar keliling umah aku on bg terang nak tengok mane anjing tu menyorok. Mak aku lak bawak galah panjang halau dr belakang. Tiba2 aku jenguk dari tingkap bilik aku, nampak dah anjing tu. Sebijik macam Scooby Doo. Hahahaha... Besar, kaler coklat, btul la macam Scooby Doo, tapi tempang n tak tentu arah, ketakutan. Aku sorak2 dia lari ke belakang. And mak aku pun dah malas nak halau sebab hari dah gelap.



Tak tau la, dah keluar kot ikut kebun. Sebab pagi ni dah aman damai je takda yang menyalak. Agaknya sebelum  ni dia sesat2 masuk kebun kitorang dari celah2 bawah pintu pagar kat kebun belakang. Nasib baik dah takde, kalau ada lagi, aku bela je Scooby Doo tu. Dah taknak balik kan, meh sini aku bela je la. Jaga umah or kawan dengan Amau. Hehe.



1 comment:

Zuliati Yanina said...

wong wong wong # bunyi anjing

haz, x tutup pintu ke sampai leh masuk dalam tu?isk , teringat dulu anjing masuk agar then dia makan anak kucing ted..angin satu badan..

mmg anti anjing..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...